07 Januari 2014

Tahu kah Anda?

Tahukah anda? aku duduk di dalam rumah yang sangat membosankan. Okay aku pun bukalah TV. TV biasa sahaja tiada Astro. Buka TV1 kutuk PR, buka TV2 kutuk PR dan buka TV3 perghhh... lagi hebat kutuk PR.
Barang Naik?
Hurmmm kalau macam itu aku hendak masuk Astro lah, masuk 27hb (masuk Free) sudah masuk Astro satu cerita sampai 188 kali di ulang tayang. Sampai 28hb TV menjadi gelap, (ini mesti kena potong ni), angkat Fone call astro, encik, kenapa tv saya jadi gelap? astro jawab encik kena bayar bil dahulu baharu boleh cerah, Aku cakap tidak boleh tunggu cukup bulan ke baru hendak potong?

27hb aku belum dapat gaji. Astro cakap encik masuk 27hb jadi 27hb juga lah encik kena bayar, (kejamnye) okay tidak apalah,TV gelap sehingga 30hb. 30hb gaji keluar baharu aku bayar, tiba-tiba time hendak bayar aku kena denda Rm20 (penyambungan) dan cukai 6% pula, perghhh jika setiap bulan macam ini masak! 

Tiba tiba teringat kata menteri, "kalau tidak suka Astro, tengok tv biasa", Okay aku STOP langgan Astro, aku tengoklah TV biasa yang setiap hari mengutuk PR tu... Tiba tiba teringat eletrik pula naik, ok aku tutup terus TV. 

Sembang punya sembang dahaga pula. Jalan kaki pergi ke market hendak membeli gula dengan kopi, tengok harga gula mahal, tiba tiba teringat kata kata menteri, "Gula mahal sebab hendak elakkan penyakit Diabetis", ok aku tidak jadi membeli gula, aku balik rumah, minum kopi kosong sahaja.

Sudah minum air dapat call member ajak aku pergi ke rumah dia, ada buat kenduri sikit. Ok aku start kereta, tiba tiba teringat pula kata kata menteri, "jangan guna tol kalau mahal, guna jalan lama" tetapi kalau aku guna jalan lama jauh, minyak pula mahal (kataku dalam hati)

Okay aku tidak jadi naik kereta, aku naik basikal sahaja. Dalam 1jam 45 minit sudah sampai ke rumah kawan. Sampai di rumah kawan, kawan hidangkan air kosong, nasi dengan sayur sahaja. Aku tanya kawan, makan sayur sahaja ke? kawan aku jawab "yerlah kan menteri cakap kalau ayam mahal makan daging, kalau daging mahal makan ikan,

Sekarang ini semua mahal, makan sayur sahajlah murah" ok lepas makan aku hendak balik lah. Kayuh basikal sambil terfikir apa lah hendak jadi dengan Malaysia ini. Tiba-tiba aku teringat kata menteri "kalau tidak suka dengan Malaysia, sila keluar dari Malaysia" ok sampai je rumah aku kemas barang barang dan aku akan berpindah ke planet PLUTO. 

Sekian..

Tiada ulasan: