06 Julai 2009

Tipah dan Tok Batin


Satu hari, Tipah telah tersesat di dalam hutan semasa mengikuti program jungle trekking yg dianjurkan oleh syarikatnya. Setelah beberapa lama, dia sampai ke sebuah kampung orang asli. Oleh kerana rupanya yang lawa dan kulitnya yang putih, Tok Batin disitu menyatakan hasrat untuk menjadikan Tipah isterinya. Tipah, merasakan jika dia menolak hasrat Tok Batin akan membuatkan Tok Batin marah dan kemungkinan menjadikan dia makanan tengahari, memikirkan cara untuk melepaskan diri dari kemelut tersebut dengan cara yang baik

Tipah : saya boleh jadi isteri tok tapi dgn 3 syarat

Tok Batin : 3 syarat, aku sanggup aku sanggup

Tipah : syarat pertama, Tok mesti buatkan banglo 3 tingkat dalam hutan ni untuk rumah kita

Tok Batin : boleh boleh, aku buat aku buat

Tipah : (alamak macamana ni, dia boleh buatla) ok syarat kedua, Tok kena pasang lif dari emas untuk saya turun naik

Tok Batin (setelah bertanya kepada penasihatnya lif tu apa) : boleh boleh, aku pasang pasang

Tipah : (alamak, sanggup lagi, mampus aku kali ni, apa lagi aku nak letakkan syarat ni) ok Tok, syarat ketiga. Saya hanya akan jadi isteri kepada lelaki yang mempunyai kote sepanjang 15 inci (sambil tersenyum)

Tok Batin terdiam, wajahnya muram dan sesekali menggeleng-gelengkan kepala. Digaru-garu kepalanya beberapa kali sambil matanya memandang sayu. Akhirnya...

Tok Batin : Ok boleh boleh, aku potong aku potong

Tiada ulasan: