17 Julai 2009

Cendawan Ajaib


Ali dan Abu adalah rakan karib yang sangat gemar mengintai perempuan mandi. Suatu hari, mereka mengendap puteri dan dayang-dayangnya mandi di tepi sungai.

Ali: Abu, engkau tengok puteri and the geng mandi itu, bogel siot.. perghhh!  putih melepak!
Abu: haah la.. istana mereka tiada bilik air ke?. Mandi dekat sini pula..huhu..
Ali: alah, biarlah... rezeki kita ni Ali. Apa lagi.. jum? jalankan latihan menembak kita. hahahaha

Maka merekapun melucutkan seluar masing-masing untuk tujuan latihan menembak itu.
Tiba-tiba, sebab sudah terlalu syok,  Ali terpijak ranting, kreeekkk!  berbunyi, hahaa. Apa lagi, puteri and the gang pun perasan bahawa mereka telah diskodeng.

Puteri: wahai dayang-dayang sekalian, beta rasa kita telah diskodeng, cepat pakai baju. Mari kita jejak siapa yang berani skodeng kita.

Abu: alamak, bodohlah kau ni Ali, mereka sudah parasan, ke mana kita hendak lari?
Ali: aiseyh.. Aku tengah syok menembak, mana perasan, jom kita lari!

Merekapun lari lintang pukang mencari tempat untuk bersembunyi. Ali sempat untuk memanjat pokok, Abu pula tidak pandai memanjat pokok. Kesian dia.

Mujur kawasan tepi sungai itu berlumpur. Apa lagi, si Abu dengan tidak sempat memakai seluar terus terjun sahaja ke dalam lumpur itu. Oleh kerana "anu" nya belum sempat turun, maka hanya badan sahaja yang tenggelam, manakala anunya pula terexposed di atmosfera.

Puteri: Dayang, mari sini,  cantiknya 'cendawan' ini, sambil mengusap-usap "manja" cendawan itu. 

Lantas siAbupun kegelian.

Puteri: eh! cendawan ini semakin di sentuh dan diusap, semakin mengembanglah dayang.. ajaib sungguh, beta tidak pernah melihat cendawan seperti ini.
Dayang: ialah tuanku.. cantik sunguh.. berwarna pink keunguan.Warna kesukaan tuanku tu kan?
Puteri: beta sukalah., tetapi susahlah hendak ditarik, liat sungguh. Aneh betul, tidak mengapalah, haripun sudah senja. Jom kita balik.

Maka, sejurus puteri dan dayang-dayangnya pulang, Alipun melompat dari atas pokok.

Ali: wah-wah.. bukan main seronok kau, Abu?
Abu: itulah kau. Pentingkan diri sendiri, Last-last siapa yang betul-betul dapat rezeki? hahaha. 

Ali tidak mengalah, diapun membuat rancangan untuk mengajak rakan-rakan mereka yang lain untuk hadir pada keesokan harinya. Ah meng, Mutu, Ramli dan lain-lain semuanya dijemput.

Keesokan harinya.... ..jeng... jeng... jeng... ceh suspen...

Ali and the geng sudah standby dekat tempat semalam. Seperti kebiasaan, puteri dan dayang-dayangnyapun datang mandi berbogel seperti semalam. Kemudian, Alipun sengaja membuat bunyi dan semuanya kemudian bersembunyi di dalam lumpur, kecuali anu diaorang sahaja yang tejojol dipermukaan.

Puteri: eh dayang?, lihat!, banyaknya cendawan ajaib. Semalam beta lihat satu sahaja. Ini sudah ada tujuh, cepat betul tumbuh, betulah sangkaan beta yang cendawan ini memang ajaib. Hurmm,. Susah juga hendak ditarik.
Dayang: betullah tuanku. Macam-macam kaler ada!, ada pink, kelabu, hitam, kuning langsat, coklat. Wau!!!
Puteri: bukan itu sahaja, ada yang besar, yang kecil, yang kontot, yang comel,  yang ada helmet, yang tiada helmet, semuanya ada. Pergh!! beta tidak hendak lepaskan penemuan ajaib ini.

Dayang: Betul... betul... betul... ( ala-ala Upin dan Ipin)
Puteri: baiklah kalau begitu, pengawal!, cantas semua cendawan ajaib ini. Beta hendak persembahkan pada ayahanda dan bonda beta!!

Ali n the geng: oh! TIDAAAAAAAAAAAKKKKK !!!!! ( dalam hati)....

Tiada ulasan: