20 Februari 2014

KISAH BENAR

Seorang guru bertanya kepada anak muridnya yang murung dan lebam sebelah matanya..

Cikgu - Awat mata kamu lebam?
Murid - Ayah saya tampaq saya cikgu?
Cikgu - Awat pulak, cuba cerita kat saya?
Murid - Saya tidoq dengan orang tua saya cikgu. Ayah saya selalu suruh saya tidoq awai. Dia selalu tanya, hang tidoq daq gi? Saya jawap daq gi.. tiga kali dia tanya... saya habaq kata daq gi dia tampaq muka saya suruh tadoq cepat..
Lebam...
Cikgu sudah paham mak pak dia nak “project” la sebeb itu suruh anak tidoq awai.. 

Cikgu -Takpa, len kali, kalau dia tanya awak jangan jawap tau.. Awak diam ja buat-buat tidoq ok.. 
Murid - Ya cikgu saya paham.. 

Lepaih beberapa hari cikgu itu terkejut jumpa murid itu tengok dua dua mata dia lebam.. 

Cikgu - Hahh! Awat mata kamu lebam ni? Awak tidak ikut apa yang saya habaq ka? 
Murid - Saya ikut cikgu? 
Cikgu - Cuba kamu cerita kat saya pasaipa jadi camni? 
Murid - Malam itu ayah saya tanya sudah tidoq daq gi, saya tidak jawap la macam cikgu pesan itu.. Saya wat wat tidoq lah. Tak lama pastu saya tengok depa mengkelaei ayah saya naik lindih badan mak saya. Saya dngaq mak saya jerit kuat kuat, bernafas kuat kuat, berguling guling depa doq lawan sat mak saya ataih sat ayah saya menang balik dia doq ataih. 

Saya memang tidak mau masuk campoq kalau depa mengkhelaei cikgu, saya pejam mata doq diam-diam wat wat lena sahaja. Tidak lama pastu saya dengaq ayah saya kata “ma, ayah nak kuaq ni”. Mak saya pun jawap “Yah, mama nak kuaq gak ni”..Oooo.. baru saya tahu selama ini depa doq suruh saya tidoq depa nak KELUAQ tinggai saya sorang sorang suruh saya tidoq sorang sorang. 

Saya takut kena tinggai sorang sorang cikgu, saya kata lah “NAK IKUT”..truih ayah ngan mak saay berhenti mngkelaei ayah saya tampaq belah kanan mak saya bubuh penampaq belah kiri.. Tu yang lebam dua dua mata ni cikgu dan smpai hari ni saya tida tau apa salah saya cikgu.takkan lah nak ikut pun kena penampaq?

Tiada ulasan: