15 Januari 2009

ADAKAH ANDA PENGGEMAR KANGKUNG?

Tumis kankung yang lazat

Jika anda penggemar kangkung, tidaklah kira apa jenis kangkungpun, sama ada petis kangkung, kangkung cos, dan lain-lain lagi yang berkaitan dengan kangkung, mungkin cerita ini dapat menjadi pertimbangan bagi anda when you want to eat kangkung.

Saya mendapat cerita ini dari seorang teman.

Pada suatu hari di sebuah klinik yang terkenal di ibu kota, semua doktor kebingungan kerana ada seorang budak kecil yang menderita sakit perut. Budak itu dibawa ke klinik oleh ibu bapanya setelah dua hari menderita diarhea. Sudah bermacam-macam ubat sakit perut yang diberikan kepada budak tersebut, namun diarheanya tidak juga sembuh.

Di klinik, kedua ibu bapa budak tersebut telah ditanya oleh sepasukan doktor, makanan apakah yang dimakan oleh budak tersebut selama dua hari ini.

Ibu bapa budak itu kebingungan, kerana sejak anaknya menderita diarrhea, anaknya tidak lalu makan, sekadar hanya meminum susu, itu pun akan muntahkan semula.

Setelah kajian dibuat, ternyata sebelum menderita diarhea, pada suatu malam, budak itu ada memakan kangkung cos di sebuah restoran bersama kedua bapanya. Doktor segera melakukan xray, ternyata didapati usus anak tersebut telah berkembang biak lintah bersama-sama anak-anaknya.

Doktor surrender dan menyatakan tidak sanggup mengambil tindakan medical terhadap budak tersebut.

Akhirnya budak malang itupun meninggal dunia. Setelah kajian dibuat, ternyata lintah itu sebelum dimasak, berada di dalam batang kangkung yang besar. Sememangnya, untuk penggemar kangkung cos, yang paling enak adalah batangnya. Lintah yang berada di dalam batang kangkung itu tidak akan mati walau dimasak selama manapun, apa lagi untuk kangkung cos yang proses memasaknya tidaklah terlalu lama untuk menghasilkan rasa kangkung yang sungguh enak.

Lintah hanya akan mati jika dibakar.

Di dalam usus budak tadi, lintah yang hanya dalam satu ke dua hari berkembang biak dengan cepatnya kerana menghuni di dalam tubuh dan terus menghisap darah yang ada, doktor juga bertambah bingung, bagaimana hendak mematikan/membersihkan lintah yang tersangat banyak di dalam usus budak yang itu.

Secara jujurnya, sejak mendengar cerita itu, kesukaan saya terhadap kangkung berkurangan, sudah sebulan  saya tidak menjamah kangkung dalam bentuk apa jua pun, bukan kerana takut menjadi paranoid, tetapi bagi saya lebih baik menjaga segala kemungkinan yang ada, masih banyak sayur lain yang boleh kita makan dengan meminimumkan segala kemungkinan "lintah" yang terselip di dalamnya. Semoga cerita ini dapat menjadi pertimbangan untuk kita semua sebelum masak/makan kangkung.

Best Regards,
Dr. Nor ni Abdullah,
Psychiatrist.

Tiada ulasan: